طرز کار دستگاه روغن گیری

طرز کار دستگاه روغن گیری

دستگاه روغن گیری برای استخراج روغن از دانه های روغنی معمولا از دو روش استفاده می کند. این دو روش عبارتند از روش پرس گرم و پرس سرد. در ادامه به معرفی اجمالی این دو روشروغن گیری از دانه های گیاهی می پردازیم:

روش های روغن گیری

روغن گیری با روش پرس سرد

روش روغن‌گیری پرس سرد از بهترین روش های رایج برای استخراج روغن از دانه های روغنی می باشد. زیرا کیفیت محصول تولید شده در سطح مطلوبی خواهد بود که برای مصارف خوراکی مناسب خواهد بود. در روش پرس سرد با اعمال فشار مکانیکی بر روی دانه ها، روغن آن استخراج می گردد. در این روش دمای روغن نباید از 49 درجه فراتر رود.

روغن تولید شده با روش پرس سرد دارای عطر و طعمی دلنشین بوده و ارزش غذایی آن حفظ می شود. این روش به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی در فرآیند استخراج روغن سالم ترین روش روغن گیری می باشد. پس از روغن گیری برای جداسازی لرد، باید روغن حاصل را از فیلتر عبور داد. استفاده از روش پرس سرد باعث حفظ آنتی اکسیدان و ویتامین های موجود در روغن و از بین نرفتن آن می‌شود.

روغن گیری با روش پرس گرم

در روغن‌گیری به روش پرس گرم برای استحصال روغن، دانه ها را گرم می کنند و سپس در دستگاه روغن گیری تحت فشار قرار داده و در نهایت روغن استخراج می گردد. در این روش از مواد شیمیای برای کمک به فرآیند استخراج روغن استفاده می شود. پس از استخراج روغن، محصول بدست آمده هنوز قابلیت استفاده ندارد و باید تصفیه گردد. در این روش میزان تولید روغن بالا بوده اما کیفیت روغن بدست آمده پایین تر از روش پرس سرد می باشد.

طراحی دستگاه روغن‌گیری

 شیوه طراحی این دستگاه باید به گونه ای باشد که بتواند بیشترین بازده را بدهد. هرچه میزان روغن بیشتری از حجم مشخص دانه به دست آید، طراحی دستگاه روغن گیری اصولی تر بوده است. قطعات گوناگونی در دستگاه روغن‌گیر استفاده می شوند که اصلی ترین این قطعات شامل موارد زیر است:

  • سیلندر
  • ماردون
  • گیربکس دستگاه
  • موتور
  • سیم پیچ موتور
  • و …

ظرفیت و اندازه دستگاه بر اساس نوع دانه و قدرت موتور سنجیده می شود.

طراحی دستگاه روغن‌گیری خانگی

در طراحی دستگاه روغن‌گیری باید هدف استفاده از این وسیله مشخص باشد. طراحی و ساخت دستگاه های روغن کشی به دلایل زیر انجام می شود:

  • مطمئن بودن از کیفیت روغن به دست آمده
  • استفاده به عنوان منبع درآمد
  • به دست آوردن انواع روغن در کمترین زمان
  • و …

درباره دستگاه روغن‌گیری خانگی باید دقت که داشت که با این دستگاه‌ها نمی توان حجم زیادی از دانه ها را روغن گیری کرد و هم چنین نباید انتظار کیفیت روغن به دست آمده از یک دستگاه صنعتی را از آن داشت.

نقشه دستگاه روغن گیری

با استفاده از یک نقشه اصولی و طراحی کاربردی می توان این محصول را با کیفیت بالایی در کارخانه ها و تولیدی ها مورد استفاده قرار داد. دستگاه روغن‌گیری مرغوب اغلب از جنس فولاد سختکاری شده می باشند و قطعات و تجهیزات آن بر اساس نقشه اصولی به هم متصل شده است. سناباد ماشین به عنوان یکی از برندهای مطرح و خوشنام در زمینه طراحی و تولید انواع دستگاه های روغن گیری می باشد که علاوه بر استفاده از قطعات با کیفیت در تولید  دستگاه های خود، خدمات پس از فروش را در سریع ترین زمان ممکن ارائه می دهد.

ویژگی‌های دستگاه روغن گیری بهینه

  • جنس بدنه: بهترین نوع جنس بدنه برای دستگاه روغن گیری، فولاد سختکاری شده می باشد زیرا دوام و کیفیت بالایی دارد.
  • اپراتوری آسان: طراحی و در نهایت ساخت دستگاه روغن گیری باید به گونه ای باشد که افراد بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. در واقع کار کردن با دستگاه، دارای پیچیدگی نبوده و نیازی به آموزش خاص و مداوم نداشته باشد.
  • قابلیت استفاده برای هر نوع دانه: بهترین دستگاه روغن گیری باید بتواند برای اغلب دانه ها قابل استفاده باشد. برخی از دستگاه ها مخصوص به یک یا چند نوع دانه ساخته می شوند.
  • سر و صدای کم: هر چه صدا و ارزش هایی که در هنگام کار کردن با دستگاه ایجاد می شود، کمتر باشد، دستگاه از کیفیت بالاتری برخوردار است.
  • داشتن گارانتی: ضمانت نامه یکی از پارامتر های مهمی است که برای هر کالا و محصول می تواند ضامن کیفیت و دوام بیشتر باشد و نشان دهنده توجه شرکت سازنده به کیفیت محصولات خود می باشد.
  • داشتن خدمات پس از فروش: در صورت بروز مشکل برای دستگاه روغن گیری باید شرکت تولید کننده خدمات پس از فروش متناسبی را به مشتریان ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
سوالی دارید؟
چت را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp نام من را Click و یا Tap کنید.
من معمولاً بعد از چند دقیقه پاسخ خواهم داد.